* Pendidikan Seumur Hidup: Sekolah Hamil Sedia Terima Pelajar

Saturday, September 18, 2010

Sekolah Hamil Sedia Terima Pelajar

Sekolah hamil yang dinamakan Sekolah Harapan untuk memberi perlindungan kepada remaja hamil di Jalan Pegawai di Melaka, mula dibuka hari ini walaupun belum mempunyai pelajar.

Pengerusinya, Datuk Ab Rahaman Ab Karim berkata dua bangunan kerajaan telah diubahsuai menjadi sekolah dan asrama yang menelan belanja RM100,000.

"Walaupun sekolah khas di bawah Majlis Agama Islam Melaka (Maim) ini masih belum mempunyai pelajar, ia tetap dibuka dan Maim akan terus menunggu permohonan pelajar hamil untuk memasukinya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan sekolah itu hari ini.

Turut hadir Timbalan Pengerusi Maim, Datuk Ghazale Muhamad dan Penyelia Sekolah Harapan, Saimah Hiran.

Ab Rahaman berkata MAIM mengambil pendekatan "buka dahulu sekolah ini" kerana ia akan lebih memudahkan pihak pentadbiran untuk menguruskan kemasukan pelajar pada bila-bila masa.

"Buat permulaan, mereka mungkin malu lagi, selain itu, ia juga dapat memberi gambaran awal kepada ibu bapa pelajar hamil mengenai persekitaran dan segala kemudahan di sini," katanya sambil menegaskan identiti pelajar akan dirahsiakan.

Beliau berkata keseluruhan bangunan Sekolah Harapan itu dilengkapi penghawa dingin termasuk di tiga kelas dengan setiap kelas menampung antara 10 dan 12 pelajar.

Keseluruhan lantai bangunan sekolah dua tingkat itu juga dipasang dengan permaidani bagi memberi keselesaan kepada pelajar hamil mengikuti pembelajaran, katanya.

"Asrama ini mempunyai lima kakitangan terdiri daripada seorang pemandu, seorang penyelia, pengawal dan dua orang kerani," katanya.

Katanya waktu pembelajaran pula adalah sama seperti waktu sekolah biasa dan kelas termasuk kelas komputer dan kemahiran memasak serta menjahit.

Orang ramai yang ingin mendapatkan maklumat lanjut mengenai sekolah ini boleh menghubungi Ketua Pegawai Penguatkuasa Agama Jabatan Agama Islam Melaka, Rahimin Bani di talian 019-6671564 atau 06-2881534.

- Bernama

No comments:

Related Posts with Thumbnails