* Pendidikan Seumur Hidup: Bukit Antarabangsa Runtuh Lagi 2009

Thursday, December 11, 2008

Bukit Antarabangsa Runtuh Lagi 2009

Apa Yang Boleh Kita Pelajari dari berita ini??

Pendidikan di sekolah menitikberatkan tentang nilai. Guru merupakan orang yang bertanggungjawab menerapkan nilai murni ini..siapakah yang bertanggungjawab kepada masyarakat. Baca berita ini..

KUALA LUMPUR 10 Dis. – Pergerakan tanah yang sedang berlaku di Bukit Antarabangsa, Hulu Klang sekarang dijangka menyebabkan satu lagi kejadian tanah runtuh di kawasan itu dalam tempoh kurang daripada enam bulan selepas tragedi besar yang mengorbankan empat nyawa, Sabtu lepas.

Pensyarah Jabatan Sains Ukur dan Geomatik Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Madya Dr. Syed Jamaludin Syed Ali berkata, pergerakan tanah itu akan mengakibatkan tragedi tersebut berulang dan kali ini mungkin lebih dahsyat lagi.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan tempoh itu akan menjadi lebih singkat seandainya tanah berkenaan bergerak lebih laju akibat dibantu faktor kekerapan hujan seperti yang sedang berlaku sekarang.

“Secara logiknya pergerakan tanah sedang berlaku selepas kejadian pertama minggu lepas. Kita tidak menolak kemungkinan satu lagi kejadian akan terjadi dalam masa kurang daripada enam bulan dari sekarang.

“Pengetahuan ini memang menjadi teknik pemantauan yang digunakan pakar-pakar dalam bidang ini. Kajian sistematik juga tidak menolak kejadian tanah runtuh akan berulang lagi di sana,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas insiden tanah runtuh yang berlaku di Bukit Antarabangsa baru-baru ini yang mengorbankan empat nyawa, menyebabkan lebih 3,000 penduduk kawasan itu diarahkan mengosongkan kediaman masing-masing kerana keadaan tidak selamat.

Dr. Syed Jamaludin memberitahu, pergerakan yang berlaku di dalam tanah di kawasan itu seharusnya disedari dan tidak dinafi oleh mana-mana pihak.

“Realitinya ialah tanah itu sedang bergerak dan pergerakan tersebut bakal membawa bencana susulan seandainya tiada langkah segera diambil,” katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, pihak berkuasa perlu memantau kawasan berkenaan secara berterusan dan mengkaji risiko susulan yang akan berlaku seandainya penduduk masih dibenarkan tinggal di sana.

Jelasnya, sejarah sudah membuktikan kawasan itu tidak selamat dan pihak berkenaan seharusnya tidak menanggung risiko dengan terus membenarkan penempatan dibuat di Bukit Antarabangsa.

“Pihak berkuasa perlu memantau dengan teliti masalah ini. Sebenarnya tiada alasan lagi untuk membiarkan risiko itu terus dibebankan ke atas penduduk di kawasan itu.

“Banyak kes sudah berlaku di sana dan banyak nyawa sudah terkorban akibat kejadian tanah runtuh. Tiada lagi orang yang perlu tinggal di sana dan terus berhadapan dengan trauma ini,” katanya.

Dua pergerakan tanah dikesan kurang daripada 24 jam selepas kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa, Sabtu lalu.



sumber: Utusan Malaysia,WAN SYAMSUL AMLY

No comments:

Related Posts with Thumbnails